BZL Aardrijkskunde 2de jaar
Opdracht aardrijkskunde : Begeleid Zelfstandig Leren:
 

Inleiding

Beste leerling van het tweede jaar.
In verschillende vakken krijg je dit jaar B.Z.L.-opdrachten. Dus ook voor aardrijkskunde.
Het zijn opdrachten waar je zo zelfstandig mogelijk een taak moet maken rond een bepaald thema. De leerkracht is er wel om je te begeleiden wanneer je problemen ondervindt.

Volg de opdrachten op deze webpagina nauwgezet. Zo bouw je stap voor stap een verslagje over je favoriete vakantiebestemming in België op. Veel opzoek- en leerplezier!

Welk doel hebben we voor ogen met het maken van deze taak? 1.1 Vanuit beeldmateriaal de toeristische regio’s in Europa vaststellen en indelen in vormen van toerisme op basis van overheersende bestemming of factoren.
1.2 (U) De belangrijkste toeristische iconen van Europa herkennen en met een land, regio of stad verbinden.
2 De waargenomen toeristische regio’s en de verschillende vormen van toerisme op een thematische kaart toerisme
van Europa situeren.
3 Voor één toeristische regio in Europa het verband zoeken tussen de toeristische bestemming en de natuurlijke en/of
de menselijke aantrekkingsfactoren én de begeleidende factoren.
4.1 Via een begeleid zelfstandig groepswerk de verscheidenheid aan toeristische regio’s in België vaststellen.
4.2 (U) Een vergelijkend onderzoek inzake een vakantiereis naar de Belgische kust en een populaire badplaats aan de
Middellandse Zee.
4.3 (U) Het eigen reisgedrag en dat van mijn klasgenoten in vraag durven stellen.
5 Vanuit landschapsbeelden, tekstbronnen en statistisch materiaal de effecten van het toerisme op het landschap, het milieu
en de economie kunnen verwoorden.
     
Hoofdstuk
Toeristische Landschappen
(versie 2010)
   
Opdracht 1:
Deze BZL-taak maak je in een word-document. Download dit document hier. Sla het op bij 'mijn documenten' op de computer van de computerklas of jouw computer thuis. Geef je taak een eigen naam: bijvoorbeeld: bzltoerismeJensPaul2A1
Sla nu je taak op!
Opdracht 2:

Je hebt zelf zeker al heel wat ervaring als toerist of recreant. Vandaag onderzoeken we welke soorten toerisme in België mogelijk zijn. Daarna onderzoek je welk soort toerisme jij het leukste vindt! Je werkt daarna zelf een korte vakantie uit.

Je surft hiervoor naar de website van Vlaanderen Vakantieland: Toerisme Vlaanderen.
Klik daar op: Wat wil je doen?

2.a. Typ in je Word-document de 13 verschillende vakantietypes die men in België voorstelt.
2.b. Vul aan welk van deze 13 vakanties jouw voorkeur geeft en noteer ook waarom je dat denkt.

Link naar de website:
Opdracht 3: In de lessen aardrijkskunde maakten we een onderscheid tussen 5 soorten toerisme.
3. Typ in je Word-document over welk soort toerisme het bij jou gaat!
Kies uit: kusttoerisme, wintersporttoerisme, natuurtoerisme, cultuurtoerisme, pretparktoerisme.
Sla nu je taak nog eens op!
Opdracht 4: Je surft opnieuw naar de website van Vlaanderen Vakantieland: Toerisme Vlaanderen.
Klik daar op: Waar wil je naartoe?
Je komt nu op een pagina waar je op een kaart de streek of stad van jouw keuze kunt aanduiden op een kaart.
Men maakt ook een onderscheid in 3 andere categorieën: naar de kust, in het groen, in de stad.
4.Tot welke categorie behoort jouw lievelingsvakantie? Typ het in je Word-document.
Opdracht 5: Je surft opnieuw naar de website van Vlaanderen Vakantieland: Toerisme Vlaanderen.
Klik daar op: Hoe wil je logeren?
Ook hier kun je kiezen uit 7 categorieën:
5. Hoe wil jij logeren? Typ het in je Word-document.
Opdracht 6: 6.a. Zoek een kaartje van de streek die je bespreekt. Vul de gegevens verder aan in de tabel. Gebruik ook je atlas of Google Earth, mappy of via Michelin om de afstand naar Oostkamp te berekenen.
6.b. Kopieer het kaartje en plak het op de juiste plaats in je taak.
Opdracht 7:

Tijdens je vakantie kan het weer een heel belangrijke rol spelen. Vandaar dat je het best vooraf informatie inwint over het klimaat. De planning van je reis kan ervan afhangen!
7 .a Zoek nu op de website van het Koninklijk Meteorologisch Instituut naar een klimatogram van een stad zo dicht mogelijk bij jouw vakantoiebestemming. Kopieer het klimatogram, plak het in je word-document.
7 .b. V
ul de bespreking aan!

Link naar de website:
Sla nu je taak nog eens op!
Opdracht 8: 8. Zoek een typische foto van de streek op het internet, kopieer en plak ze in je taak.
Benoem de natuurlijke aantrekkingsfactoren, de menselijke aantrekkingsfactoren en de begeleidende factoren.
Opdracht 9: Zoek een typische foto van het hotel, de camping, chalet,... waar je wil verblijven.
9 .a. Waarom heb je voor deze manier van verblijven gekozen.
9 .b. V
ul de bespreking aan!
Opdracht 10:

Hoe geraak je als toerist vanuit Oostkamp naar deze toeristische streek?
10 . Onderzoek de bereikbaarheid per auto, bus, trein, vliegtuig,....en vul dit aan op je taak.

per vliegtuig Grote luchthavens
per tein NMBS
per auto(car) wegennet
Sla nu je taak nog eens op!
Opdracht 11:

Toon je resultaat aan je leerkracht. Vraag hem of je mag afprinten. Stuur je taak door naar titularis2a2@hotmail.com én naar je eigen e-mailadres.